Tydzień „Razem z Bobrem Ogryzkiem poznajemy rzekę”/jesień

 Od  21  do  25 listopada 2016 r. kontynuując realizację cyklu wędrówek po  ekosystemach odkrywaliśmy i poznawaliśmy razem z Bobrem Ogryzkiem  niezwykłe tajemnice i ciekawostki związane z rzeką w okresie jesieni. Przy okazji  wykonywaliśmy wiele eksperymentów i zabaw badawczych poznając właściwości wszechobecnej na naszej planecie cieczy, jaką jest woda.
                                                               
PONIEDZIAŁEK

Poznanie ekosystemu  -  rzeka rozpoczęliśmy wycieczką na Wyspę Młyńską. W bezpośredniej obserwacji naszej rzeki Brdy mogliśmy zobaczyć jak wygląda rzeka, jej brzegi, nurt rzeczny, spiętrzanie wody. Będąc nad rzeką  wszyscy pamiętali o zasadach bezpieczeństwa, które obowiązują podczas przebywania w pobliżu otwartych zbiorników wodnych. Przy okazji mogliśmy również zobaczyć rośliny rosnące nad jej brzegami. Malownicze położenie Wyspy Młyńskiej w centrum Starego Miasta oraz sprzyjająca nam w tym dniu pogoda stwarzała możliwość niepowtarzalnego obcowania nie tylko z naturą, ale także z historią naszego miasta. Od przygodnie spotkanego rybaka dowiedzieliśmy się, że w Brdzie  żyją takie ryby, jak pstrągi i trocie. Druga część dnia obfitowała w wiele ciekawych zabaw badawczych związanych z poznaniem właściwości  wody, tj. jej barwy, przeźroczystości, zapachu, kształtu, smaku.  Porównywaliśmy czystość  wody przywiezionej z wycieczki  z wodą z kranu i  mineralną do picia z butelki.

WTOREK
W tym dniu bóbr Ogryzek zaprosił nas na prezentację multimedialną  pt. „Od źródła do ujścia”. Dowiedzieliśmy się  skąd rzeka bierze swój początek i co dalej dzieje się ze źródełkiem. Poznaliśmy nowe pojęcia: źródło, strumyk, potok, rzeka, ujście. Już wiemy, że największą i najdłuższą rzeką w Polsce jest Wisła, która bierze swój początek na Baraniej Górze i płynąc przez centralną Polskę wpada do Bałtyku. Wielką frajdą było wykonanie makiety - „Dokąd biegnie woda”. Udało nam się zrobić własne źródełko i małą rzeczkę. W zabawach badawczych „Kropelka wody” odkryliśmy, że woda ma właściwości kleiste i może „skleić” paluszki,  a nawet duże szklane płytki dzięki niewidocznej gołym okiem budowie jej cząsteczek  i silnym powiązaniom wodorowym między tymi cząsteczkami.

ŚRODA
Woda jest niezbędna do podtrzymania wszelkiego życia na naszej planecie. W tym dniu poznaliśmy niektórych  mieszkańców wodno - lądowych i wodnych, których środowiskiem naturalnym są nasze rzeki i tereny przyrzeczne. Należą do nich między innymi bóbr i wydra oraz pstrąg i perkoz. Nad brzegami rzek rosną szuwary i wikliny, które lubią wilgotne środowisko. Wiele ciekawych informacji dowiedzieliśmy się o bobrze, który wcale nie jada ryb (jest roślinożerny) za to bardzo lubi je wydra. Jego pracę można porównać do pracy drwala. Bóbr za pomocą bardzo mocnych i ostrych swoich pomarańczowych siekaczy potrafi ściąć nawet bardzo grube drzewa. Na lądzie porusza się niezbyt zgrabnie za to jest doskonałym pływakiem i potrafi wspaniale nurkować  (pod wodą wytrzymuje nawet 15 minut). W szybkim pływaniu pomaga mu łopatkowy kształt ogona i tylne łapy połączone błoną jak płetwy. Starsze grupy na zajęciach z j. angielskiego budowały mosty utrwalając poznawane słownictwo. Podczas ciekawych zabaw szukaliśmy potwierdzenia na określenie „podobny, jak dwie krople wody” i już wiemy co to znaczy. Woda nie tylko jest płynem, ale również wydaje dźwięki o czym mogliśmy się przekonać w kolejnych zabawach słuchając różnych jej odgłosów. Czy jest możliwe utrzymanie się na wodzie przedmiotów metalowych i „chodzenie po wodzie?” okazało się, że  TAK !  a to dzięki napięciu powierzchniowemu, które inaczej możemy określić, jako „skórka wody”. Udowodniliśmy to poprzez ciekawe zabawy badawcze miedzy innymi z pływającym spinaczem biurowym, igłą czy żyletką obciążoną szpilkami.

CZWARTEK
Bardzo polubiliśmy naszego Ogryzka, więc postanowiliśmy zrobić jego portret. Wyszły nam bardzo ładnie ! Przechodzenie po „kamyczkach” – woreczkach podczas zabaw ruchowych czy skoki przez rzekę albo utrzymanie równowagi na wąskiej kładce dało nam wiele radości podczas zabaw ruchowych. Jednak ciekawość małych odkrywców nadal była niezaspokojona. Poszerzając swoją wiedzę o otaczającym nas świecie szukaliśmy odpowiedzi, na pytanie, jak  można przerwać „skórkę wody?” i dlaczego nie wszystkie przedmioty unoszą się na wodzie tak jak spinacz. Aby to sprawdzić użyliśmy do tego celu drobno zmielonego pieprzu. Wystarczyła kropelka płynu do mycia naczyń, aby zaburzyć napięcie powierzchniowe wody - przerwać „skórkę”.  Kącik badawczo-przyrodniczy cieszył się dużym zainteresowaniem, każdy chciał sam sprawdzić działanie płynu na pływający po powierzchni wody pieprz, który po jakimś czasie też utonął podobnie jak spinacz.


PIĄTEK

Tydzień z ekosystemem RZEKA podsumowaliśmy  aktywnym udziałem w zajęciach przeprowadzonych przez p. Milenę z Kujawsko – Pomorskiego Ośrodka  Doradztwa  Rolniczego z Minikowa. Przedszkolaki  z dużą uwagą  obejrzały ciekawą prezentację multimedialną pt. „ Razem z bobrem Ogryzkiem poznajemy rzekę”. Wykonały kartę pracy uzupełniając ilustrację naklejkami ryb żyjących w rzece.  DZIĘKUJEMY!
Na zakończenie naszych eksperymentów z wodą sprawdziliśmy ile pieniążków zmieści się w szklanym naczyniu wypełnionym po brzegi wodą w zabawie „wypychamy wodę”. Okazało się, że do pełnego naczynia można jeszcze włożyć kilka a nawet kilkanaście monet zanim woda się wyleje. I znowu mamy niepodważalny dowód na istnienie napięcia powierzchniowego wody. Podsumowując temat o rzece, nie było to zwykłe przelewanie wody ale bardzo ciekawy i pracowity tydzień!