Tydzień "Poznajemy zimową łąkę"

Poniedziałek 23.01
Dziś zaczynamy poznawać co się dzieje na łące zimą. Poznaliśmy ptaki – kuropatwy, bażanty, wrony i wróble, które szukają tam pożywienia. Zdziwiło nas, że kret nie śpi zimą, a jego spiżarnia składa się głównie z nadgryzionych dżdżownic.  Tak podobało nam się jego czarne futerko, że sami wykonaliśmy całą kolekcję krecików: z kartonów, plasteliny, papieru, wycinanek czy kolorowanych węglem. Ale najlepsza zabawa zaczęła się podczas wyłuskiwania nasion z zasuszonych traw i ziół. Niektóre były tak małe, ze trzeba je było oglądać przez lupę.

Wtorek 24.01
We wtorek podczas nauki wiersza o krecie utrwaliliśmy wiedzę o jego zwyczajach i upodobaniach. Niektóry udało się dużo zapamiętać, a innym trudność sprawiało czekanie na swoją kolej w recytacji. Dostaliśmy do wykonania trudne zadanie – wykorzystać wcześniej zdobytą wiedzę i zaznaczyć na kartach pracy to, co potrzebne jest roślinom do wegetacji: śnieg, woda, lód, ziemia, wiatr, słońce a może słodycze? Żeby sprawdzić nasze hipotezy zasialiśmy trawę w dwóch doniczkach. Jedną wystawiliśmy za okno, a drugą na parapecie w sali. Jeszcze nic nie wyrosło, ale codziennie będziemy sprawdzać kto miał rację.

Środa 25.01
W środę budowaliśmy krecie korytarze, a później czekała nas niespodzianka – mieliśmy bardzo ciekawych gości. Mama i brat naszej koleżanki przynieśli akcesoria pszczelarskie: stroje, plastry, woski, miody i opowiadali nam o tym jak powstaje miód. Mogliśmy wszystko dotknąć, powąchać i przymierzyć. A zapach i wygląd miodu tak nas zaciekawił, ze postanowiliśmy zbadać go dokładniej. Porównaliśmy lepkość, smak, kolor i zapach czterech rodzajów miodu: wielokwiatowego, lipowego, rzepakowego i gryczanego. Pierwszy smakował wszystkim, a ostatni tylko smakoszom.

Czwartek 26.01
Kolejny dzień upłynął nam pod hasłem smakołyków. Najpierw na podstawie piosenki „Zjadaj miód” poznawaliśmy lecznicze właściwości miodu, a po zaspokojeniu naszego podniebienia postanowiliśmy sprawić niespodziankę ptakom z naszego ogrodu. Z kartonu, kleju mącznego i wyłuskanych wcześniej nasion zrobiliśmy „ptasie torciki”. Podczas spaceru umieściliśmy je w ptasich karmnikach i z ukrycia obserwowaliśmy czy mali goście przyszli na ucztę.  Po powrocie do sali sprawdzaliśmy, co jest cięższe: olej, woda czy miód. A każdym razem na dnie naczynia był miód.  Zbadaliśmy też, że lekkie przedmioty pływały na powierzchni oleju, ciężkie osiadały na dnie, a niektóre zatrzymywały się między wodą a miodem.

Piątek 27.01
Piątek to szczególny dzień. To dzisiaj Przedszkolny Bal Karnawałowy pod hasłem „Mieszkańcy sadów, rzek i łąk”. Biedronki, pająki, motylki, pszczółki, zajączki i inne zwierzęta razem tańczyły, pląsały w rytm muzyki i rywalizowały w różnorodnych konkurencjach. Ich stroje  pięknie wyglądały w odświętnie udekorowanych salach. Po zabawie badaliśmy suszone zioła (miętę, lipę, szałwię i pokrzywę) poznawaliśmy działania lecznicze oraz smakowaliśmy herbatki  nich zaparzone. Najlepsza była mięta. Badaliśmy też czy szklana kulka szybciej zatonie w wodzie, w oleju czy w miodzie. Po burzliwym stawianiu hipotez sprawdziliśmy, że gęsty miód hamuje opadanie kulek, a w wodzie toną tak szybko, że aż trudno policzyć do trzech.

- fotorelacja z balu w zakładce "Bal karnawałowy"-