Tydzień „Razem z Bobrem Ogryzkiem poznajemy mieszkańców zimowej rzeki”

 Od  27 lutego  do  3 marca 2017 r. realizowaliśmy roczny plan pracy dotyczący odkrywania i poznawania   niezwykłych tajemnic i ciekawostek związanych z rzeką w okresie zimy połączony z eksperymentowaniem i zabawami badawczymi z wodą.
                                                               
PONIEDZIAŁEK
Mimo tego, że na zewnątrz jest zima, to w rzece pod częściową lub całkowitą pokrywą lodu nadal toczy się życie. Mogliśmy się o tym dowiedzieć słuchając informacji i oglądając obrazki zwierząt zamieszkujących środowisko wodne. Poznaliśmy różne gatunki ryb, ich nazwy np. szczupak, sum, okoń, pstrąg. W przeprowadzonych zabawach badawczych dowiedzieliśmy się, że woda, która jest niezbędna do życia i wszechobecna na naszej planecie może występować w trzech stanach skupienia. Wszyscy byli zaciekawieni dlaczego woda, jako ciecz raz potrafi parować, a innym razem spada w postaci kropli.

WTOREK
W tym dniu zaprosiliśmy do naszego przedszkola pana Remigiusza, którego pasją jest wędkarstwo rzeczne i dalekomorskie. Pan Remigiusz przywiózł ze sobą profesjonalny sprzęt wędkarski. Dowiedzieliśmy się na czym polega łowienie ryb i jakiego sprzętu należy używać w zależności od pory roku i warunków. Dzieci obejrzały różnego rodzaju wabiki, błyski, haczyki, wędki długie i krótkie, które służą do łowienia pod lodem, ogromny świder do wywiercenia otworu w lodzie podczas łowienia zimą, specjalne saneczki, długą sieć do złowionych ryb i bardzo duży podbierak do którego chciał na chwilę wejść każdy przedszkolak, a także bardzo duże gumowe buty połączone ze nieprzemakalnymi spodniami, tzw. wodery. Pan Remigiusz przywiózł ze sobą również wiele medali zdobytych podczas różnych konkursów wędkarskich oraz piękne puchary za zajęcie I miejsca - GRATULUJEMY !!!  Było to bardzo ciekawe spotkanie. DZIĘKUJEMY. Każdy przedszkolak w tym dniu wykonał swoją rybkę. Były więc ryby przestrzenne z szarego papieru, z wykorzystaniem kamienia, wyklejane srebrnym papierem imitującym połyskujące łuski. W zabawach badawczych odkryliśmy kolejne właściwości wody, a mianowicie, to że może przybierać kształt naczynia w którym się znajduje i że daje się w tej formie zamrozić.

ŚRODA
Kolejny dzień również bardzo ciekawy, bo kolejny gość w naszym przedszkolu. Tym razem pan Dawid - ornitolog i jego ciekawe oraz pouczające opowieści o ptakach zimujących w naszym kraju, które zamieszkują przybrzeżne  tereny i korzystają z dobrodziejstw ekosystemu jakim jest rzeka. Już wiemy jak wygląda zimorodek i czym się żywi, a jak ptaki z rodziny kaczek, tj.  nur oraz gągoł i dlaczego łabędzi nie należy karmić chlebem. Nikt z nas nie przypuszczał, że orzeł bielik, który jest pod ścisłą ochroną ma taką rozpiętość skrzydeł a pióra sowy nie wydają żadnego szelestu, bo inaczej nic by nie upolowała. To nie koniec naszego eksperymentowania, bowiem w tym dniu poznaliśmy budowę ryby na przykładzie naturalnego okazu - pstrąga. Wiemy, że nie wszystkie ryby mają łuski, np. sum ich nie ma. Oglądaliśmy pyszczek i zęby ryby, płetwy, szkielet, czyli ości i jej wewnętrzną budowę na rysunku poglądowym. Bardzo nas zdziwiło, że ryba nie może oglądać się za siebie, bo po prostu nie ma szyi ale za to jest doskonałym pływakiem i dzięki oskrzelom może oddychać tlenem rozpuszczonym w wodzie. Podczas ciekawych zabaw eksperymentowaliśmy z lodem poznając jego właściwości tzn., że jest zimny, śliski i że rozpuszcza się pod wpływem dodatniej temperatury i znowu otrzymaliśmy wodę. Szukaliśmy również wyjaśnień dotyczących  różnych przysłów związanych z wodą, np. „nabrać wody w usta”, „podobny, jak dwie krople wody” itp. i już wiemy co to znaczy.

CZWARTEK
Tydzień o zimowej rzece, wodzie i rybach zaowocował wykonaniem pięknych prac plastycznych dowolnymi technikami pod wspólnym tytułem „Rybki w akwarium lub rzece”. Poszerzając swoją wiedzę o otaczającym nas świecie szukaliśmy odpowiedzi, na pytanie, skąd biorą się góry lodowe i co się stanie gdy wrzucimy nasze kostki lodu do miseczki z wodą?  Kącik badawczo-przyrodniczy cieszył się dużym zainteresowaniem, każdy chciał sam sprawdzić, który kawałek lodu będzie pływał, duży czy mały i co dalej z nim się stanie? W każdym dniu dzieci wykonywały karty pracy związane tematycznie z danym dniem.

PIĄTEK
Tydzień z ekosystemem RZEKA ZIMĄ podsumowaliśmy powtórzeniem zdobytych wiadomości, wierszem J. Tuwima pt. „Rzeczka” oraz zestawem ćwiczeń ruchowych zawierających elementy zabaw związanych z realizowanym tematem. Na zakończenie naszych zabaw badawczych z wodą przeprowadziliśmy eksperyment ze skraplaniem się wody na wcześniej schłodzonych w lodówce przedmiotach używając do tego celu lusterek, puszki z coca colą czy butelki z wodą. W ten sposób jeszcze raz udowodniliśmy tezę  wpływu temperatury na zmiany stanu skupienia wody i jej ciągły obieg w atmosferze. Był to  bardzo ciekawy i pracowity tydzień zakończony optymistycznym marzeniem po wysłuchaniu bajki o złotej rybce.