Spotkania adaptacyjne w naszym przedszkolu

         SPOTKANIA ADAPTACYJNE W NASZYM PRZEDSZKOLU

          Pierwsze dni pobytu w przedszkolu, dziecka trzyletniego są trudne dla niego i dla jego rodziców. Trzylatek nie wie, co robić, przerażają go obcy ludzie i wszystko, wokół, co jest nowe i nieznane. Pozostawiony w przedszkolu, bez mamy, z którą jest emocjonalnie związany, przeżywa lęk, co wpływa negatywnie na proces adaptacyjny do nowego środowiska. 
          Objawem tych przeżyć może być utrata apetytu, moczenie się, obniżenie aktywności fizycznej. Rodzicom rozstającym się ze swoimi pociechami towarzyszą również przykre uczucia, widząc swoją pociechę we łzach czują dyskomfort psychiczny.
               Trudną sytuację dziecka w początkowym okresie pobytu w przedszkolu można wyeliminować. Wieloletnia obserwacja dzieci mających trudności w adoptowaniu się do warunków przedszkolnych skłoniły grono pedagogiczne naszego przedszkola do poszukiwania rozwiązań tego problemu. Od kilku lat prowadzone są w naszym przedszkolu spotkania adaptacyjne w miesiącu maju i czerwcu. Spotkania zapobiegają wszystkim negatywnym przeżyciom, zarówno małego, jak i dorosłego człowieka, przy przekraczaniu progu przedszkola. Na początku były to spotkania przeznaczone dla rodziców i dzieci z grupy najmłodszej. Przyszłe ,,maluszki” wraz z rodzicami mogły skorzystać z okazji, aby poznać bliżej przedszkole, wychowawców, koleżanki i kolegów. Starsze dzieci również rozpaczają, podobnie jak trzylatki, przekraczając próg przedszkola. W związku z tym narodził się pomysł, aby w kolejnych latach na spotkania adaptacyjne zapraszać wszystkie dzieci mające zamiar uczęszczać do naszego przedszkola od września.
Spotkania pozwalają nam:

  • nawiązać kontakt z dziećmi i ich rodzicami
  • poznać bliżej zainteresowania dziecka w trakcie rozmowy indywidualnej z rodzicami
  • przygotować rodziców do współpracy z przedszkolem
  • pokazać pracę przedszkola i nauczycieli

Rodzice, którzy uczestniczyli w zajęciach adaptacyjnych ze swoimi pociechami, na pewno zauważyli, iż spotkania przyczyniły się do złagodzenia stresu związanego z nową sytuacją - pójściem dziecka do przedszkola.

 

Opracowanie: mgr BEATA ZAWADA