Projekt: Mały Odkrywca i Duży uczy się w podróży

Projekt "Mały Odkrywca i duży uczy się w podróży" jest ściśle powiązany z Koncepcją pracy przedszkola opracowaną i systematycznie modyfikowaną przez grono pedagogiczne". Już w 2008 r. w przedszkolu była realizowana innowacja pedagogiczna "Przedszkolak wędruje po Europie", która miała ułatwić dzieciom poznanie krajów Europejskich. Było to doskonałą okazją do rozwoju nauczycieli, ponieważ nawet "takie" podróże uczą. Wirtualne podróże i realizacja projektów e-Twinning była inspiracją do dalszych poszukiwań, aby zapewnić wszystkim dzieciom wsparcie przy rozwijaniu indywidualnych cech osobowościowych i zagwarantować przygotowanie do samodzielności i wysiłku intelektualnego.
 Początkowe rozbudzanie zainteresowań otaczającym światem szybko przerodziło się w rozwijanie kompetencji naukowych małych dzieci.  Realizacja projektu Comenius Sokrates pokazała nam jak cenna jest wymiana informacji i doświadczeń pomiędzy nauczycielami z różnych krajów, a radość dzieci towarzysząca wszystkim relacją z wyjazdów oraz podejmowanie zabaw i aktywności zaproponowanych przez rówieśników z Litwy, Hiszpanii, Turcji skłoniła nas do dalszej aktywności na tym polu.
Nasze przedszkole chce zrealizować projekt przede wszystkim dlatego, że jest on ogromną szansą na europejski rozwój placówki. Nasze doświadczenia potwierdzają, że  najlepiej człowiek uczy się podczas podróży (bezpośredniego działania), które daje szanse na odkrywanie otaczającego świata i siebie samego.   Głównym celem jest zachęcenie nauczycieli do podnoszenia swoich kompetencji językowych i otwarcie ich na obywatelstwo europejskie. Dla części nauczycieli będą to pierwsze kontakty z wielokulturowością, dzięki którym  z jednej strony nauczyciele będą mogli bezpośrednio doświadczyć życia w zróżnicowanym etnicznie społeczeństwie, z drugiej zaś poczuć tworzenie podstaw wspólnej identyfikacji obywatelskiej.
Celem będzie więc przygotowanie nauczycieli do współistnienia w Polsce różnych, tworzących się mniejszości narodowych, zróżnicowanych kultur, religii i różnych orientacji seksualnej.  Kolejnym celem będzie poznanie ekosystemów w innych warunkach klimatycznych, poszukanie wraz z dziećmi różnic i podobieństw między nimi. Kolejnym celem jest podniesienie umiejętności organizacyjnych i poprawa zarządzania zasobami ludzkimi.


Tydzień w Londynie 05.02 - 09.02. 2018

Zjednoczone Królestwo Wielkiej Brytanii jest państwem wyspiarskim. Panuje w nim od 66 lat królowa Elżbieta II. Stolica Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii jest niezwykle interesująca. Mieszka w niej ok. 9  mln ludzi pochodzących z całego świata. Tę niezwykłą wielokulturowość poznawały dzieci w tym tygodniu;  codzienne życie londyńczyków, skąd pochodzą (często są to rodziny zróżnicowane kulturowo i etnicznie, np. z Jamajki, Pakistanu), gdzie pracują, jak spędzają wolny czas, co jedzą.  Dowiedziały się, że Londyn powstał dawno temu, o czym świadczą pomniki architektury  (np. Twierdza Tower, Westmninster, Big-Ben, Pałac Buckingham) i eksponaty w British Museum. Przez Londyn płynie Tamiza. Tę wielką rzekę, jak również mosty przerzucone nad nią podziwiały dzieci podczas prezentacji multimedialnej. Porównywały Tamizę  z naszą Brdą. Zapoznały się również z fauną i florą związaną z rzeką. W Londynie jest wiele parków, ogrodów i skwerów. Można tam odpocząć, uprawiać sport, podziwiać przyrodę, zaprzyjaźnić się z wiewiórkami szarymi. Dzieci degustowały londyńską kuchnię, w szczególności delektowały się herbatą parzoną i podawaną na sposób angielski. Tydzień upłynął ciekawie i wesoło, co ukazują zdjęcia.

                

              

  


Tydzień w Cambridge 19.03 – 23.03.2018

Pewnego marcowego tygodnia  Mali Odkrywcy z przedszkola 34 wybrali się w podróż do Cambridge. Poczas tej podróży dzieci miały okazję:

  • poznać położenie Cambridge,
  • utrwalić wiadomości na temat Wysp Brytyjskich zdobyte podczas „tygodnia w Londynie”,
  • poznać kulturę i obyczaje wybranych krajów,
  • poznać najważniejsze ekosystemu: parki, rzekę, ogrody w Cambridge oraz porównać je z ekosystemami Bydgoszczy,
  • dowiedzieć się jakie miejsca Brytyjczycy najchętniej wybierają na odpoczynek i naukę oraz jakie formy spędzania wolnego czasu preferują.


Naszą „podróż” przedszkolaki rozpoczęły od wspólnego celebrowania Dnia Świętego Patryka, była to doskonała okazja do poznania obyczajów wywodzących się z Irlandii, dziś jednak kultywowanych w wielu krajach, między innymi w Wielkiej Brytanii.

Następnie dzieci poznały główne atrakcje Cambridge ( m.in. University of Cambridge, Bridge of Sights, Corpus Clock) oraz najważniejsze ekosystemy: parki, rzekę, ogrody (Cam river, Botanical garden).

Poznały osławioną formę spędzania wolnego czasu – punting. Miały też okazję wspólnie z rodzicami wziąć udział w konkursie plastycznym pt. „Przyroda w witrażu zamknięta”.

Na zakończenie naszej podróży przedszkolaki podsumowały zdobyte wiadomości wykonując album grupowy oraz biorąc udział w popularnej angielskiej grze – Pub Qiuz, w naszej wersji – Class Quiz :)

DZIEŃ ŚWIĘTEGO PATRYKA

UTRWALAMY WIADOMOŚCI O EKOSYSTEMACH WIELKIEJ BRYTANII

ZABYTKI I ATRAKCJE TURYSTYCZNE CAMBRIDGE

PUNTING - POPULARNE SPŁYWY RZEKĄ CAM

MIASTECZKO ELY - MUZEUM WITRAŻU 

Jak powstaje szkło?

Czym jest witraż?

               

ZAJĘCIA Z CERAMIKI - JEŻ

ROZSTRZYGNIĘCIE KONKURSU: "PRZYRODA W WITRAŻU ZAMKNIĘTA"


Tydzień na Malcie 09 - 13.04.2018

Podczas zorganizowanego maltańskiego tygodnia przedszkolaki poznały najciekawsze miejsca i budowle na Malcie (historię zakonu kawalerów maltańskich, fortyfikacje obronne, najsłynniejsze katedry). Zachwyt wzbudziły niezwykle urokliwe plaże (Błekitna Laguna, Złota Zatoka), maltańskie ogrody (Dolne i Górne Ogrody Barrakka, Ogród Botaniczny), wybrzeża klifowe z tajemniczymi grotami (Błękitna Grota). Poznały zapierający dech świat głębin morskich (ośmiornice, kalmary, małże, koniki morskie, delfiny). Porównały ekosystem Malty (palmy, niezwykłych rozmiarów: juki, aloesy, agawy, ogrody oliwkowe i cytrusowe, pola uprawne z opuncjami odgrodzone murkami, pinie, hibiskusy i oleandry) z ekosystemami naszego miasta (Myślęcinek, Dolina Pięciu Stawów). Prace plastyczne były wyjątkowe i bajeczne: malowanie i wyklejanie opuncji, makiety ogrodów maltańskich, lepienie z gliny i masy solnej flory śródziemnomorskiej, wykonanie z kory tradycyjnych łódeczek Luzzu. Atrakcyjne zabawy badawcze: konstruowanie zakładu odsalania wody – filtra, smakowanie oliwek, wąchanie aromatycznych ziół sprawiły, że dzieci długo wspominały tę jakże wspaniałą podróż.

PREZENTACJA "PORÓWNUJEMY EKOSYSTEMY MALTY I REJONÓW BYDGOSZCZY"

WYKONUJEMY FLAGĘ MALTY

ZAJĘCIA Z CERAMIKI - ROZGWIAZDY

POZNAJEMY HISTORIĘ RYCERZY MALTAŃSKICH

KONSTRUUJEMY ZAKŁAD ODSALANIA WODY

EKSPERYMENTUJEMY - JAK ROSLINY ZACHOWUJA SIĘ W WODZIE SŁODKIEJ, SŁONEJ...

ROBIMY MALTAŃSKIE ŁÓDECZKI - LUZZU

POZNAJEMY OPUNCJE

DLACZEGO NA MALCIE WSZĘDZIE SA KOTY?

ZABAWA MATEMATYCZNA - MALTAŃSKIE EURO

SMAKUJEMY OLIWKI

OLIWKOWY MASAŻYK

MALTA - KRAINA ZIÓŁ



Dnia 15.05 2018 odbyła się konferencja upowszechniająca rezultaty projektu "Mały Odkrywca i duży uczy się w podróży". Zaproszeni goście mogli podziwiać wspomnienia uwiecznione na fotografiach z Wielkiej Brytanii: Londynu oraz Cambridge, a także z Malty, co więcej byli zachęcani do realizowania projektów unijnych takich jak Erasmus + przez nauczycielki oraz panią dyrektor, które opowiadały o swoich doświadczeniach zdobytych w trakcie kursów, a także o prowadzeniu działań projektowych z dziećmi w naszym przedszkolu. 

 


 Piknik rodzinny: "Czego mały odkrywca i duży uczył się w podróży"

22 maja odbył się coroczny Piknik dla rodzin dzieci z naszego przedszkola. Wspólnie z rodzicami podsumowaliśmy czego "Mały Odkrywca i Duży uczył się w podróży". Na wielu stanowiskach panie oferowały moc atrakcji oraz wiedzy. Dzieci brały udział w licznych konkursach, quizach, miały okazję wykazać swoje talenty artystyczne, zręcznościowe.