ABC odporności przedszkolaka

ABC ODPORNOŚCI PRZEDSZKOLAKA

Ÿ  Zarówno my dorośli, jak i dzieci, narażeni jesteśmy na codzienny atak bakterii, wirusów i grzybów. To czy zostaniemy zaatakowani, czy podejmiemy skuteczną walkę z nimi zależy od naszej odporności, czyli niewrażliwości organizmu na działanie drobnoustrojów chorobotwórczych lub ich toksyn.
 
Mówiąc o odporności przedszkolaka, jego podatności na choroby trzeba wiedzieć ,że:

 Układ odpornościowy dziecka nie jest jeszcze całkowicie rozwinięty. Pełną dojrzałość  osiąga  ok.12 r. ż.  Uczęszczając szczególnie pierwszy rok do przedszkola dziecko styka się z nowymi drobnoustrojami, z którymi organizm uczy się dopiero walczyć. Nie można pominąć tu zbyt sterylnych warunków panujących czasami w domu. Pierwszą barierą chroniącą przed chorobotwórczymi drobnoustrojami jest zdrowa skóra, błony śluzowe, dobrze działające odruchy obronne typu kichanie, ślinienie, łzawienie.

Co zatem robić, aby nasz przedszkolak często nie chorował lub łatwo radził sobie z chorobą? Zwróćmy uwagę na:

1.    Odpowiedni ubiór w pomieszczeniach i na dworze w zależności od temperatury otoczenia, ruchliwości dziecka. Dziecko  ubierane  na  ,,cebulkę”, nieprzegrzewane,  przyzwyczajone  do niższych i temperatur z pewnością choruje rzadziej.
2.  Częste wietrzenie pomieszczeń, dzięki  czemu powietrze (suche zimą) jest nawilżane, a bakterie i zarazki usuwane.
3.       Pobyt na świeżym powietrzu - ograniczeniem jest pogoda mroźna, deszczowa, silny wiatr. Istotny jest tu taki dobór ubioru, który nie zniechęca dziecka do wyjścia, czyli nie krępuje jego ruchów, z którym poradzi sobie przy ubieraniu i rozbieraniu (np. zamiast rajstop – getry, by uniknąć zdejmowania skarpet).
4. Urozmaiconą dietę, bogatą w białko, żelazo, mikroelementy, witaminy (szczególnie witaminę C, którą organizm nie potrafi magazynować, więc trzeba dostarczać ją codziennie np. poprzez owoce i warzywa).
5.  Odpowiednią dawkę snu, bo sen najlepiej regeneruje organizm dziecka. Sprzyja temu również przedszkolny wypoczynek zwany leżakowaniem. Konieczny jest też spokój i stałe godziny.
6.   Podstawowe zasady higieny - mycie rąk przed posiłkiem, po wyjściu z toalety, po powrocie z placu zabaw, używanie chusteczek higienicznych, przestrzeganie zakazu brania zabawek do buzi.
7. Unikanie dużych skupisk ludzi tuż po chorobie dziecka. Osłabiony organizm, szczególnie po kuracji antybiotykami, ponownie może zostać zakażony.
8.    Unikanie kontaktu dziecka z dymem papierosowym. Maluchy przebywające w towarzystwie palaczy rozwijają się gorzej, są bardziej nerwowe, łatwiej zapadają na infekcje dróg oddechowych
9.  Nie lekceważenie nawet drobnych infekcji, które mogą doprowadzić do powikłań np. zapalenia płuc, zapalenia mięśnia sercowego. Zwiększają też ryzyko pojawienia się alergii. Nie bagatelizujmy więc złego samopoczucia dziecka.
10.  Zmianę klimatu nie tylko podczas letnich urlopów, ale i weekendów. Zamiast wyjścia do kina, Mac Donalda więcej pożytku przyniesie dziecku spacer po lesie.
   11.    Pamiętajmy też o szczepieniach ochronnych.
 
                                                                                                                            Opracowała: mgr Dorota Dąbrowska

Konsultacja: lek. med. specjalista chorób dziecięcych Krystyna Kopa 

LITERATURA:

,,Mała encyklopedia medycyny” tom II,PWN, W-wa 1989

,,Bądź zdrów-jak zapobiegać, jak leczyć” W: Mamo to ja,1999