Zielona strona życia

ZIELONA STRONA ŻYCIA

 Kwietniowe obchody Światowego Dnia Ziemi to dobry moment na przypomnienie znaczenia środowiska naturalnego dla człowieka. Jednak życie w zgodzie z przyrodą jest ważne każdego dnia. Dziecko w wieku przedszkolnym nie jest w stanie do końca zrozumieć pojęcia ekologia. Nie znaczy to jednak, że od pierwszych chwil nie powinniśmy pokazywać jak żyć w symbiozie z naturą. Jeżeli teraz nie pokażemy dziecku, jak postępować ekologicznie, gdy dorośnie nic się nie zmieni. Chcąc wykształcić w naszym dziecku postawę poszanowania dla środowiska naturalnego, musimy pamiętać, że składają się na nią trzy podstawowe elementy: wiedza o przyrodzie, emocjonalny do niej stosunek oraz działanie w kierunku jej ochrony.
Poznawanie przyrody to jedno z zadań edukacji przyrodniczej w przedszkolu. W przedszkolu jest wiele okazji do rozbudzania wrażliwości ekologicznej, dzieci poznają elementy przyrody ożywionej i nieożywionej. W zależności od warunków środowiska lokalnego mogą poznawać nowe wiadomości podczas spacerów i wycieczek. Ale pogłębianie wiedzy o przyrodzie nie kończy się w przedszkolu. Każdy rodzić czy opiekun powinien zaspokajać ciekawość dziecka w tej dziedzinie. Wychowanie ekologiczne możemy zamienić w dobrą zabawę jeżeli podczas rodzinnych wycieczek zabawimy się z dziećmi w detektywów przyrody. Możemy tropić zwierzęta mniejsze lub większe, poszukiwać roślin i uczyć się o nich. Dziecku ogromną frajdę sprawi, gdy zaopatrzone w lupę, będzie mogło podglądać biedronkę wśród źdźbeł trawy. Wszystkie wyjścia i wyjazdy na łono przyrody to element pogłębiający wiedzę, ale także kształtujący drugi element postawy ekologicznej czyli emocjonalny stosunek do natury. Dziecko w wieku przedszkolnym uczy się przez naśladowanie i jeżeli widzi, że środowisko naturalne jest ważne dla rodzica, będzie to w sposób podobny odnosiło do siebie. Gdy wśród najbliższych widzieć będzie poszanowanie, respekt, a w niektórych sytuacjach nawet i autentyczny zachwyt, z czasem samo zacznie podobne emocje odczuwać w sobie. Dorosły powinien tłumaczyć pociechom, jakie niebezpieczeństwa zagrażają środowisku naturalnemu ze strony człowieka (zanieczyszczenia: gleby, powietrza, wody; pożary i wycinka lasów; dewastacja terenów zielonych itp.). W wieku przedszkolnym nie chodzi o wielkie przedsięwzięcia. Niech dobry przykład zacznie się od przyswojenia zasady, że śmieci NIGDY! I NIGDZIE! nie wyrzucamy na ziemię. Nauczmy dobrego zwyczaju, że zużyte opakowanie chowamy do kieszeni lub plecaka, a przy najbliższej okazji wyrzucamy do kosza na śmieci. Pamiętajmy jednak, żeby ochrona przyrody nie była tylko jednorazową akcją. Im bliżej natury będziemy żyć każdego dnia, tym nasze dziecko ma większą szansę na przyszłość w czystej i zadbanej Polsce.
 
 

Bibliografia:
- Przyroda przeżywana i obserwowana z dzieckiem przedszkolnym, E. Janik, WSiP, W-wa 1998r. - „Top przedszkole” magazyn 2008
                                                       

 Opracowała: mgr Aleksandra Mrozik