"Z żabką Fryderykiem odkrywamy świat roślin"

Od 31 marca do 4 kwietnia nasze przedszkole ponownie odwiedziła żabka Fryderyk, aby wspólnie z dziećmi odkrywać świat roślin.

PONIEDZIAŁEK
Rozpoczęliśmy od sprawdzania warunków potrzebnych do rozwoju i wzrostu roślin. Pomogły nam w tym eksperymenty takie jak: barwienie wody i wstawienie do niej goździków, wstawienie kwiatów i gałązek do wazonów z wodą oraz bez wody, posmarowanie listków kremem, założenie hodowli cebuli, rzeżuchy, ziemniaka w pudełku-labiryncie. Bawiliśmy się też z piosenką ,,Polka fasolka” lub ,,Jestem sobie ogrodniczka”.
Z Fryderykiem poznaliśmy również ciekawostki na temat różnych środowisk roślinnych – pustynne (np. róża jerychońska) czy wodne.


 

WTOREK
Szukaliśmy odpowiedzi na pytanie ,,Skąd się bierze roślina?”. Doszliśmy do wniosku, że potrzebne są nasiona, cebulki, byliny lub listki - zależnie od gatunku roślin.Wyróżnialiśmy części nadziemne i podziemne roślin, założyliśmy hodowlę fasoli. Fryderyk pokazał nam jak zbudowany jest kwiat. Nasze goździki piją wodę! – przebarwiły się! Goździk bez wody więdnie… A ,,kremowy” listek nie może oddychać - usycha…!
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

ŚRODA
Spotkaliśmy się z panią Mileną Hoffa - animatorem przyrodniczym projektu TROP Natury - która pomogła nam odkryć mikroświat roślin. Dowiedzieliśmy się dlaczego rośliny są zielone, oglądaliśmy przez mikroskop komórki roślin (przekrój łodyg, cebulę). Starsze dzieci poznały budowę komórki roślinnej. Również tego dnia badaliśmy i porównywaliśmy faktury kory z różnych drzew, dowiedzieliśmy się jak zbadać wiek drzewa, kalkowaliśmy faktury kory sosny. Efektem tych działań była praca plastyczna na temat ,,Drzewo”. Fryderyk z kolei pokazał nam, że liście mogą mieć różne kształty.
 
 
 
 
 

  

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

CZWARTEK
Odkrywaliśmy do czego są nam potrzebne rośliny. Badaliśmy różne zioła za pomocą węchu, piliśmy pyszne i zdrowe ziołowe herbatki (miętowe, z dzikiej róży). Pozyskiwaliśmy sok z marchewek, buraków, szpinaku, aby przekonać się, że mogą służyć nie tylko do picia, ale też do barwienia np. papieru, z którego zrobiliśmy piękne prace plastyczne. Ciekawostką dnia były rośliny pasożytnicze i …mięsożerne, które oglądaliśmy podczas seansu fragmentu filmu ,,BBC od.9 Rośliny”.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
  

PIĄTEK
Wykorzystując zdobyte wiadomości i umiejętności każdy przedszkolak założył własną hodowlę - posypały się nasiona rzeżuchy, szczypiorku, pietruszki itp. W podsumowaniu naszych doświadczeń z roślinami pomogła nam bajka z serii ,,Rodzina Pytalskich”- ,,Jak żyją rośliny?” ,,Dlaczego rośliny mają kolor?”. Niesamowitym zwieńczeniem tygodnia było rozstrzygnięcie konkursu dla dzieci i ich rodziców na ,,Mini ogródek”. Pomysłowość RODZICÓW zasługuje na najwyższe uznanie! Bardzo dziękujemy za zaangażowanie !
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
To był bardzo pracowity i owocny tydzień. Nasze działanie i odkrycia uwieczniliśmy nie tylko na zdjęciach, ale też w ,,Dzienniczkach małego badacza”. Przez kolejne dni opiekowaliśmy się założonymi hodowlami, porównywaliśmy ich wzrost. Pyszna jest własnoręcznie wyhodowana rzeżucha czy szczypiorek!