Tydzień "Odkrywamy tajemnice optyki"

Kierując się naturalną ciekawością poznawania świata dzieci od 11 do 15 maja odkrywały i poznawały tajemnice z zakresu optyki.

Poniedziałek
 
Tego dnia przedszkolacy eksperymentowali z falami świetlnymi - dzieliły przedmioty na te przez które fale świetlne przenikają oraz te, przez które nie przenikają, dzieci zbadały również właściwości promieni świetlnych. Zaobserwowały, iż fala świetlna może ulec załamaniu, odbiciu oraz przeprowadzały doświadczenie dotyczące odwrócenia rzeczywistego obrazu przedmiotu.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Wtorek
 
We wtorek dzieci szukały własnego odbicia w rożnych przedmiotach – manipulowały m.in. łyżkami, miskami, metalowymi tacami, lusterkami powiększającymi i zmniejszającymi.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Środa
 
W tym dniu dzieci poznały rożne rodzaje soczewek, manipulowały nimi oglądając różne przedmioty.
Dowiedziały się, iż patrząc przez różne soczewki widzimy inną wielkość przedmiotu oraz doszły do wniosku, że soczewka może skupiać lub rozpraszać obraz. Podczas zajęć dzieci dowiedziały się także jak działa zmysł wzroku. Zapoznały się z budową oka i znajdującą się w nim soczewką, która załamuje światło, dzięki której ostro widzimy przedmioty znajdujące się w różnej odległości od oka. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Czwartek
 
Tego dnia przedszkolacy wykorzystali właściwości szkieł powiększających podczas oglądania numizmatów, map czy innych drobnych przedmiotów. Samodzielnie wykonały lupę z zastosowaniem kropli wody. Podczas obserwacji przyrodniczych na terenie za pomocą szkła powiększającego dzieci mogły wnikliwiej obserwować przyrodę. Obejrzały również film z serii Rodzina Pytalskich pt. "Szkła powiększające".
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Piątek
 
Ostatniego dnia dzieci poznały sprzęty, w których zastosowano soczewki, a także miały możliwość obserwacji przyrody za pomocą mikroskopu, lupy, lornetki czy teleskopu. Poznały zasadę działania aparatu fotograficznego na podstawie „Kamery obscura”.